fredag 28 oktober 2011

Badrum- planering och verklighet

I Badrummet bör finnas:
Ljus
Ljud
Värme
Vatten
Renlighet
Skönhet

Mer prosaiskt blev dessa önskemål förvandlade till:
Större yta
Nisch för stereo och takhögtalare
Ångbastu
Golvvärme
Dusch och badkar
Kakel, kalksten och mosaik
En liten sittnisch och badrumsmöbler från Italien

Tanken var ett klassiskt utseende utan dessa fyrkantiga vägglådor till badrumsskåp som jag avskyr av hela mitt hjärta. Eftersom Sverige har ett enhetligt och praktiskt lagt folk innebar det att 97% av all badrumsinredning gick fetbort. I ett litet hörn i källaren på Kakelcentralen hittade vi ett Italienskt märke som inte gick att sälja i Sverige. Hatria. Perfekt!

 Handfat från Hatria, Dolce Vita, och fyrkantiga "väggbölder"

Jag ville helst ha ett sexkantigt golvkakel, som i många äldre amerikanska badrum, men efter mejlkonversation med tretti-elva kakelföretag gav jag upp, och satsade på kalksten. Mycket vackert men lite opraktiskt.

Inspiration: Hexagonalt kakel us-style

Verklighet: Kalksten från Portugal
Eftersom ångbastun från Svedbergs, Cube, ändrade utformning under tiden vi höll på att bygga badrummet så fick vi ändra till Tylö Impression. Mycket stabilare konstruktion men kanske inte precis den glaskänslan jag var ute efter.

Tylö Impression med panel på långsidan
Svédbergs Cube med flyttad vattenpanel

 I gengäld fick jag lite Bizazza golvmosaik då Impression inte kommer med golvkar som Cube gör. Inte så lämpligt att duscha på kalksten. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar