torsdag 26 april 2012

Förbättra lerjord

Hur förbättrar man en lerjord? Ja, det vanliga förstås, man häller i mullämnen och sånt. Diffust svar? Ja, men här finns en utmärkt, praktisk studie med beskrivning av hur man gör. Otroligt bra läsning. http://www.vaxteko.nu/html/sll/slu/fakta_tradgard_fritid/FTF27/FTF27.HTM

Jag försöker mig på slow-gardening, vilket inte är så lätt när allt ute är så sjukt kul, och man är till hälften mullvad, men jorden måste man respektera. Jag har varit ute varje kväll efter jobbet, och nästan hela helgerna från soluppgång till solnedgång, och jobbat/myst i trädgården. Jag har maskrosor i varje plasthink.
Projekt Flytta Jord 2.0 löper på bra och snart är parkslidens område en köksträdgård. Lådorna är på plats, avvägda och fyllda med jord. April-maj står det på fröpåsarna. Nu är det April-maj. Gissa vad jag ska göra i helgen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar