tisdag 29 maj 2012

A golden afternoon och en dagbädd

Antingen så jobbar jag i mitt anletes svett, smutsig och dan, eller så ligger jag halvsovande och läser. Det finns liksom inget mellanting. jag har följdaktligen längtat efter en dagbädd, ett ställe man kan krypa upp i bland kuddar, lagom skugga och kontemplera sin tillvaro. Mest troligt åtföljd av en kall öl, en mojito eller en kopp té. Oftast té om jag ska vara ärlig. det andra kräver lite planering. Och sen blir man ju så seg...

Det är ju det där kruxet med kuddar och svensk sommar. Vädret här är inte lika pålitligt som på Cabarete, om man så säger. Förutom vinden, den kan man alltid lita på i skåne. Så ett tak behövs, så man inte behöver leka plocka upp och plocka ner fem gånger om dan. Säkert kul för min 1,5-åriga brorsdotter men en person som tycker det är lite mycket planering att ställa in en öl i kylen kan inte förväntas ta hand om dynor. Det blir mögel-fest, garanterat.

Så ett tak, och dynor, och en semester-känsla. Varför inte liknande något sånt här från Sweetwater Cabanas. Med lämpligt skydd på sidorna också så ska nog karibiens pärla passa för Sveriges San Diego. #ähum#



Tanken var att ha den bredvid de nya kökslådorna. Äppellunden som jag kallar den, det står ju faktiskt hela två träd där. Det är rätt avskilt i hörnet mot en grannes växthus och en annans höga thujahäck. Vi har dock suttit där riktigt mkt nu efter att lådorna kom på plats och jag inser att det är en blivande favvo-grillplats. Inte läge att låsa fast det för två personer med andra ord. Vindskyddat är hårdvaluta såhär nära kusten. Min idé då är att bygga sitsen i sektioner, som löstagbara lavar i en bastu. En sektion i bakkant kan vara fast och fungera som sittbänk.

Den ska ha ryggstöd på två sidor, och en bredare planka ovanpå att ställa diverse flaskor, glas och muggar på (se första stycket för innehåll). Plankan får då gå utanför ryggstödet så man inte får den obekväma saken i ryggen. Om lusten faller på är det ett riktigt mysigt helgprojekt. Fyra stolpar och lite altanvirke, hur svårt kan det va, va? =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar