måndag 19 november 2012

Natursingel 8-11, 10 kubik

Gruset har legat och väntat på mig hela veckan, en gigantisk hög med natursingel. Laddade upp för den avsatta söndagen. Från tidig morgon till skymning skottade jag i rullebören, tippade och krattade.
Jag känner mig riktigt nöjd med insatsen, två års väntan är äntligen över, nu vänder det åt rätt håll. Sån himla tur att vintern dröjer, även om det är lite duggregn så går det att jobba sig varm. Gruset var täckt av fin lera, med vatten på blev det som gelé-grus.

Misstänker att jag kommer stå i koma på framsidan ett par gånger under vintern. Fundera på planteringar, träd, geometrier, belysning och pergolor. Det kommer dock inte gå att få till en "självsådd look" på lavendel och malört, det kommer behövas kanter för att hålla grus och jord åtskilda.

Nu ligger där ca fem centimeter grus, vilket faktiskt är rätt svårt att gå i. Det är lite avvägningar, fem är lättare för att hålla undan ogräs, men med nackdelen är just att man sjunker ner. Vi får se hur det blir när det tvättats och lagt sig till rätta lite.

Har letat efter gigantiska terracotta-krukor, men det verkar bara finnas i rätt stil i England, och det drar lätt iväg i pris med frakt. Minst en meter höga måste de vara eftersom sockeln är så hög. En rad med sk cretan oil jars hade varit grymt. Denna i fiberglas från posh patio. Passar till det mesta, hängande snöflingor eller överdådiga hostor. Men det får nog bli något annat, i vilket fall så får jag bita mig i kinden och väääänta tills vi har satt upp pergolan och sånt innan jag börjar inreda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar