måndag 5 november 2012

Perovskia och gulltörel

I Piet-Gunnars trädgård börjar tankarna om växtval samlas. Piet-Gunnars trådgård är ju en geometrisk del av en fd uppfart, uppdelad av låga idegranshäckar.

Min tanke är ju att ha en vildare plantering här, inspirerad av Piet Oudolfs ängslika planteringar. Jag har dock inte så stora ytor till förfogande, och jag vill inte ha brunrött-vinrött här. Jag märker att jag dras åt blekgula och bleklila färger, och ett gulgrönt friskt bladverk mot den mörkgröna idegranen. Jag som alltid varit i det gröna-vita träsket börjar uppskatta gult. Kanske är det en trend som jag påverkats av, kanske är det en åldersgrej. När jag börjar ställa ut knalliga fuschior vet jag att medelåldersmetamorfosen är genomförd.



Men jag tror faktiskt att det kan bli vackert. Svalt men inbjudande. Genom att försöka hitta blekgult och metall-lila i liknande växtformer kan jag nog få det till att bli harmoniskt.

Claus Dalby rekommenderar collage för att se om växter fungerar. Jag tar hans råd och klipper ihop bilder på det som är planterat, idegran, perovskia, bolltistel och pampasgräs med det som står i förrådet, gulltörel, tuvrör, daglilja och daggkåpa. Grönt är skönt.

2 kommentarer:

  1. Collage tror jag är en bra idé. Har märkt för min egen del att jag är nog rätt OK på att planera i huset, men är väldigt långt ifrån att vara någon trädgårdsarkitekt. Har inte alls samma känsla där.
    Gulltörel har vi i vår trädgård. Det är inte någon favorit hos mig. Den är fin när den blommar, men sedan blir den ganska skräpig. Trivs den så blir den stor relativt fort dock. Min gulltörel ryker nog nästa år.

    SvaraRadera
  2. Ja va svårt det är att få ihop det i trädgården så att det blir så som man vill ha det. Jag har lagt massor av tid på att fundera och planera på sistone. Ser fint ut med ditt collage.

    SvaraRadera