fredag 3 maj 2013

Ljum morgonsol

Vilken ljuvlig morgon.
Gick ut för att vattna gräsmattan och kom på att det nog var dags att plantera mina helleborus orientalis 'double ellen' som jag köpte på malmömässan. I grevens stund vill jag nog säga. Det har ju inte regnat så mycket på sistone. 


Julrosor i rosa, lila och purpur. Hoppas nu att de överlever och kommer tillbaks. Magnolian låter oss vänta länge i år, körsbärsträden ser nästan ut att hinna före.

Det är vackert ute nu. Irisen hade växt tio centimeter under helgen.

Rabarbern viskar paj.

Det kommer bli en skön helg. Jag ska fläta vidare på staketet kring äppellunden. Jag väntar på lite mer pinnar att fläta med bara, tänkte låta sälgen blomma ut ordentligt till alla insekters stora glädje innan jag beskär ner den. Äppelunden på morgonen, plantera gula rabatten till lunch och bygga lite mer kompost på eftermiddagen. Jag hoppas på en sol att slå följe med runt huset.

Thalia narcisserna är gudomligt vackra och verkar trivas. Alliumen har fortfarande fina blad. Här ska det sättas kungsängsliljor tror jag bestämt.

Den där björken alltså. Jag älskar björkar och den är fin från fönstren på ovanvåningen, men den växer bra roligt. Vi kollar med grannen då och då för att försäkra oss att de inte störs av den. Laddar upp för att sätta mängder med allium runt den, ska bara få bukt med lite björnbär som växer där också....

Tänk, jag hade nästan glömt hur översvallande underbart det är med trädgård. Tankarna på en altan i västra hamnen sköljs ut likt drömtöcken som rinner av i morgonduschen.

1 kommentar:

  1. Er trädgård är minsann fylld med allt möjligt härligt! Lyckans er som bor så långt söderut!

    SvaraRadera