tisdag 25 februari 2014

The Long Border II

Framför en vit pannå är vi alla en potentiell Picasso eller en förutsägbar hötorgsmålare. Det behövs ingen pretentiös läggning för att vilja skapa något vackert men tyngdpunkten ligger på att det blir den bild som de inre ögonen ser, inte att det blir perfekt, eller enligt något mode. En tom rabatt är full av möjligheter. Här är det fritt fram att få blockeringar av alla val, trädgårdsplanering är just inget för de med ett svagt hjärta. Stirra ner stressen i vitögat och njut till max av den gröna härligheten som du ska få förfoga över, och kom ihåg att inte plantera in dig i något hörn. Jag ska komma ihåg mina önskeväxter och inte fastna i det mest praktiska valen för blomningstid, kulör och struktur.

Den här rabatten är 3 meter djup och 10 meter lång. Den hade gärna fått vara lite djupare eftersom Idegranshäcken kommer ta en del av utrymmet, men den ska sektioneras upp lite för att den inte ska kännas alltför långsmal och tvådimensionell.

kanske lite såhär....

Och sen ösa på med blomster, salvia, pioner, hortensia, lavendel, stäppsalvia, ulleternell, dagliljor, iris, gräs, stjärnflocka, aklejor och riddarsporrar. Basfärgen är djup purpur, och med purpur menar jag scharlakansröd. Kontrastfärgen blir lavendellila, och komplementfärg ljusrosa. Denna rabatt vill jag ska välla över.





5 kommentarer:

  1. Vilka härliga planer du har för din trädgård! Jag blir imponerad av att höra hur väl du tänker ihop helheten. Åtminstone låter det så i mitt huvud. Jag har väldigt svårt själv för att räkna ut det där med trädgård.

    SvaraRadera
  2. I haven't tried yet to "think" about my garden. It terrifies me as I've never done that. For now I just take care of what was in the garden when I bought it. I hope I'll learn from you as I'd like to redo the garden some day!

    SvaraRadera
  3. Lycka är en tom rabatt, som man får sätta tänderna i!
    Och efter en snabb blick på din bloggheader är jag redan förälskad i ditt hus!
    Jag måste bestämt titta runt lite mer...
    Må gott!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  4. Du, nu hittade jag inlägget med bilden på vår gröna glasveranda! Så roligt att du blev inspirerad av färgen! Och så härligt med en färgfirma som trollar fram precis det du letar efter. Annars kan jag meddela att färgen heter "Vårdike" och kommer från en av Alcros gamla kollektioner. Det är verkligen den perfekta gröna nyansen, även om jag upplever den lite mer grågrön i verkligheten än på just den bilden. Ska bli så kul att se hur det blir hemma hos dig!

    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  5. Det kommer bli fantastiskt fint! Ser fram emot att följa utvecklingen!

    SvaraRadera