tisdag 21 oktober 2014

Soffa till myshörnan i köket

Jag vet inte om det är något fel på min kropp men jag slappnar inte riktigt av om jag sitter på en stol. Jag är helt fascinerad över den allmänna bristen på soffor i kök. Varför människor, varför? Och inte kökssoffor nu, utan stoppade soffor som man sitter riktigt bekvämt i. Antingen självplågeri av människorasen eller så är det bara jag som läser jag tidningen way too länge.

Vi har turen med ett långsmalt kök att ha två ytor att sätta möbler på, en matplats och en myshörna har vi det till. Jag har varit inne på en köksö och stoppad bänk istället, men jag gillar mina läs- och drinksittningar.


Här kan man sitta på lite lagom avstånd från en eventuell matlagare och ha det rätt bekvämt.


Myshörnan är bra för långa sittningar, men man får ju bara plats två... så jag tänkte på att fixa en liten soffa i köket. 50-talsmodellen som ikea har är jättefin och skulle passa här, men jag är ute efter något med nackstöd, och lite mer stoppning. Fönstret är 1300 brett, och jag vill inte att det ska inkräkta alltför mycket på köket. Så jag skrev en lista över alla lämpliga små soffor på Ilva och gjorde en omfattande provning av soffor kortare än 160 cm. Jag satt en hel del.

Angel, pris 10 000
Angel var riktigt snygg med fint grovt tyg och snygga knappar, men väldigt djup eftersom ryggen var lutad bakåt. Sittdjupet var mycket bra, men min kortbente make hade nog invänt och ansett att den var hopplöst djup. 

Ginger, pris 8800
Ginger kändes väldigt menlös när man satt i den, tråkigt tyg och inte så skön. Sen är ju lösa ryggkuddar inte min grej. 

 Infinity, pris 3800
Infinity var en riktig överraskning, jag hade inte ens med den på listan. Den ser så väldigt statlig ut på bilden. På nära håll var den vacker och lätt, oljat trä i ljus ask, grovt tyg och snygga linjer. Den nättaste och mest prisvärda av dessa. Nackdelen är det ljusa trät, köket är ju av rödgul valnöt. 

 Nelly, pris 5600
Nelly var min favorit på listan innan jag åkte till Ilva. Men, den blå är inte alls så ljusblå, lite mer teal, och jag tror inte att det går med de turkosa väggarna. Tyget kändes lite tråkigt och inte så grovt som jag vill ha det i köket. Sen var den inte så skön att sitta i.

Polo 8 800 
Polo, fanns i flera roliga färger och med olika knappar, men den mörkgrå är den som går bäst med köket. En riktig primadonna som tar plats visuellt, mycket skön att sitta i. Den var nog den som var minst matchad med 50-talsfåtöljerna, men mest i min smak efter Angel.

Stavanger, pris 8 800
 
Stavanger var väldigt tydlig i utseendet, cool soffa men man sitter spikrak i den, utan möjlighet till bakåtlut.  För en annan plats hade jag gärna haft den, trevlig hallsoffa.

Soffan kommer hem idag, snabb leverans måste jag säga, och det ska bli kul att se om den går plats eller om jag måste möblera om massor. Valde faktiskt en färg som passar bra med sovrummet om det nu inte skulle gå alls. Vilken jag valde? Det var svårt men väldigt lätt när jag bestämt mig för att bara ta den jag tycket om bäst.

Anledningen till ivern att möblera om var faktiskt dödens skåp. Vi har inga överskåp så alla glasen står i utdragbara lådor. Ok med dricksglas men glas på fot kan vara lite känsliga... Så jag har letat efter ett grunt skåp för glas. Jättesvårt, de flesta grunda är även små rätt allmän och jag vill ju få plats med litegrann.  Ikea har dock ett furuskåp, Olofstorp, som matchade behoven väldigt bra. 

Det är kanske lite svartare och rustikare än vad jag behöver just där, men riktigt välgjort. Och man kan tydligen ha det i orangeriet också om man tröttnar på det =) Vi slog till på ett sånt, och får möblera om lite för att få det på plats. Eventuellt att jag målar om luckorna i någon grå tempera så småningom. Lite sugen på grå vägg och grått skåp. 

Och så började jag med det här Ikea-pusslet. Allt var i lådan, men man måste montera upp skåpet innan man kan sätta på luckor, så det fick vänta ett litet tag till. 

Det blir också en Ikea-hack, de väldigt trevliga gångjärnen tillät inte att man placerade skåpet i ett hörn, för då slog luckan i väggen. Inhandlade ett dolt beslag på jula som får testas.

1 kommentar:

  1. Håller verkligen med om att det är mycket bättre med en soffa. Älskar soffhörn! Skulle också gärna haft en i köket, men har lite sorgset fått konstatera att det får inte plats. Gillade Polo väldigt bra, funderade bara lite på om armstödet skulle vara tillräckligt höga för mig.

    SvaraRadera